Sportolás a tél beköszöntével, mire figyeljünk oda

A sportolás a télen is egészséges, de csak akkor, ha betartjuk a szabályokat. Most a cikkünkben összegyűjtöttük, hogy mire kell figyelnünk, hogy örömteli szórakozás legyen a sportolás! A hidegben időjárás beköszöntével könnyen meghűlhetünk, megcsúszhatunk a jégen, a hó megnehezíti a mozgásunkat. De ne tántorodjunk el a rendszeres edzéstől, csupán néhány alapvető szabály betartására figyeljünk oda. Ennél az időjárásnál megfelelő felkészülésre és némi óvatosságra kell odafigyelnünk.

téli futás

Mire figyeljünk a sportolás alatt a télen

Betegen ne sportoljunk, de ha olyan betegsége van, amely mellett úgy érezzük, hogy tudnánk folytatni az edzést, előbb mindenképp orvoshoz kell fordulnunk! Télen különösen nagy hangsúlyt kell fordítanunk a ruházatunk irányába. A megfelelő ruházatra figyeljünk. Az ideális viselet nem szívja magába, nem tárolja a nedvességet, például a verejtéket. A vízgőznek távoznia kell. A szélhatlan dzseki helyett inkább légáteresztő anyagú ruházatot vegyünk fel. Ezen kívül rétegesen kell öltözködnünk!

A ruharétegek közt megreked a meleg. A szürkületben, vagy sötétben való futást biztonságosabbá teszi a fényvisszaverő öltözet és a fejlámpa használata. A sapka, a sál, valamint a kesztyű elengedhetetlen kiegészítők közé sorolandók!

Ha a talaj jeges, ne kocogjunk, ne fussunk. Sőt, még a biciklizést is felejtsük el. Ha csúszós talaj van a közelünkben, akkor ne hordjunk futócipőt.

Légutak megvédése a sportolás alatt

Oda kell figyelnünk, hogy fertőzések és az ingerköhögés megelőzése érdekében, az orrunkon át lélegezzünk! A levegő így megszűrve és felmelegedve éri el a hörgőinket. Mínusz 10 ℃ fok alatt plusz védelemre is szükségünk van. Példának okáért a szánk és orrunk elé húzott kendő vagy sál segíthet ilyenkor nekünk. A nagyon hideg időjárásra figyeljünk oda.

Sportolás télen

Megfázás elkerülése

Fagypont alatti hőmérsékleten a szervezetünknek nagyon keményen kell dolgoznia, hogy elegendő hőt termeljen. Amennyiben ez nem sikerül, a fagyás, illetve a kihűlés veszélye fenyeget minket. Elsősorban az ujjak, a lábujjak, a fülek és az orr vannak veszélyben. Az első figyelmeztető tünetek közé tartozik az érzésvesztés az adott testrészeknél. Ha ezek a tünetek jelentkeznek annak ellenére, hogy sapkát, sálat és kesztyűt viselünk, feltétlenül és azonnal hagyjuk abba a sportolást a szabadban. Azonnal menjünk meleg helyre. Ugyanez a teendő akkor is, ha légzés közben jelentkeznek panaszok a sportolás közben.

Határokon ne lépjünk át!

A Nemzetközi Sportszövetség meghatározza, hogy mínusz 20 ℃  fok alatti hőmérsékleten nem szabad versenyezni. A nagyon hideg időjárásban már edzeni sem szabad, de feltétlenül hallgassunk a testestünkre! Ha odakint túl hideg van, folytassa az edzést inkább fitness stúdióban végezzük el!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.